PayRule

Arbetsgivarintyg

Uppdaterad

Vid avslutad anställning ska arbetsgivaren lämna arbetsgivarintyg. Det är för att tidigare anställda ska kunna söka A-kassa. De kan även uppvisa intyget för ny arbetsgivare vid behov. Arbetsgivarintyget intygar bara anställning, arbetstid och lön. Det är inte som ett anställningsintyg som är mer kortfattat & kan användas vid t ex bankärenden eller ett tjänstgöringsintyg som är mer som ett betyg från arbetsgivaren. 

Måste man göra det? 🤔 Ja, enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring ska arbetsgivare göra det.

När sker vad och av vem?

  • Arbetstagaren begär ett arbetsgivarintyg 
  • Vi utfärdar intyget när sista löneutbetalningen för den anställde är godkänd av arbetsgivaren (eftersom att slutlönen ska redovisas på intyget)
  • Tidigare anställd får en notis via mail eller SMS och kan godkänna intyget. Olika rutiner gäller för olika A-kassor - men är man inte medlem i någon A-kassa finns intyget via arbetsgivarintyg.nu

Hur går det till?

  • I Hogia under Rapporter/PA-blanketter klickar du i rutan Arbetsgivarintyg
    Här ska intyget skickas via arbetsgivarintyg.nu genom att API-nyckel & arbetsgivarid är inställt.  
  • Periodval (för arbetstid & lön utöver månadslön/timlön) Om anställningen varat i + 13 månader redovisas 13 månader bakåt från sista anställningsdatum, om inte redovisas hela anställningsperioden 

Vad innehåller intyget?

1. Arbetstagarens personuppgifter

Kontrollera namnet på personen & att privat mail (& gärna sms-notis med mobilnr) finns så inte intyget råkar gå till en gammal jobbmail anställd inte kommer åt 😤

2. Uppgifter om anställningen

Anställningstid fr.o.m och t.o.m.- hämtas från anställningsdatum & avgångsdatum i personregistret så här är det viktigt att hela anställningsperioden står. Har t ex en förlängning av anställning skett och anställningsdatumet på det nya avtalet står i Hogia - ja, då blir det ju fel här. 

Tjänstledighet - här kan eventuell tjänstledighet fyllas i för längre period - obs ej för föräldraledighet och sjukfrånvaro.

3. Anställningsform

Kontrollera att anställningsformen stämmer så t ex inte provanställning står på någon som varit anställd i + 6 månader. 

4. Arbetstid

Här ska den arbetstiden som är överenskommen stå - så det ska hämtas från P8-fältet i personregistret. Finns ingen överenskommen arbetstid är det intermittent anställning/behovsanställning & varierande arbetstid som gäller.

5. Särskilda upplysningar om arbetstagaren

Här berättar man om anställningen är i bemanningsföretag eller om veckoschemat varierat/om anställd knegat skift.

6. Anledning till att anställningen upphört helt eller delvis

Här är det viktigt att uppge varför anställningen upphörde. Står det fel här kan såklart mottagaren av arbetsgivarintyget sätta kaffet i halsen. Antingen fyller du i det under Inställningar för arbetsgivarintyget du utfärdar redan i Hogia - eller så kompletterar du uppgiften inne på arbetsgivarintyg.nu. Det som fylls i inne i Hogia fastnar liksom till nästa intyg så vissa saker kan vara smidigare att putta in väl inne på arbetsgivarintyg.nu så det inte blir någon felinställning som sprider sig som ett litet virus bland alla arbetsgivarintyg 🤡

7. Ersättning med anledning av anställningens upphörande

Ibland kommer man överens om något extra som t ex att en extra ersättning betalas ut efter anställningens slut - det kan handla om en extra månadslön eller två. OBS det är inte när en anställd blir uppsagd och arbetsbefriad med bibehållen lön fram till sista anställningsdag utan när något mer än så har avtalats! Typ när det betalas ut utöver månadslönen.

8. Erbjudande om fortsatt arbete

Det här är bra att fylla i om du vet att personen kommer tillbaka & jobbar. Sparar massa hårslit & admin för både arbetstagaren & a-kassan. Proaktivt som vi säger att vi jobbar! 😍

9 och 10 - behöver vi inte fylla i om vi är digitala

11. Arbetad tid 

Här ska 13 månader bakåt redovisas men om anställningen inte varat i 13 månader behöver vi inte ljuga - då kortar vi bara ner fr.o.m.-datumet till första anställningsdagen!

Arbetade timmar - Det är som det låter - men ändå inte. Timmarna som de kommit överens om att anställd ska arbeta. Till och med arbetsfria dagar - läs här under. Finns frånvaro som innebär löneavdrag så reduceras arbetad tid och frånvarotimmarna specas för sig. Läs mer om frånvaro under.

Helger & klämdagar då? - Har anställningen en fastställd arbetstid, till exempel 40 timmar per vecka räknas också in även om de inte innebär arbete. Det gäller dock inte om löneavdrag görs för ledigheten - då är det Frånvaro. 😊
Exempel: arbetstagaren är anställd på heltid med 8 timmar om dagen men endast arbetar 4 timmar dagen före julafton och inget löneavdrag görs. 8 timmar anges som arbetad tid denna dag på arbetsgivarintyget.

Frånvaro - i regel gäller att all frånvaro som innebär löneavdrag från lönen ska redovisas som frånvaro på arbetsgivarintyget - & minska arbetstiden. Betald semester är till exempel inte frånvaro. Det går under arbetad tid. Obetald semester redovisas som frånvaro (i & med löneavdraget).

Övertid - det här är timmarna utöver avtalad arbetstid som en anställd jobbat över. Här visar du hur många timmar det handlar om. 

Mertid - det här är timmar utöver avtalad arbetstid så t ex om en anställd som jobbar deltid har jobbat några timar extra - då berättar du här hur många timmar det var. Fyllnadstid är ett tolkningsbart uttryck. Vi redovisar timmar som innebär extra betalt här men som är utöver schemalagd arbetstid! Det som inte ingår i arbetade timmar helt enkelt. 


I slutet på kapitel 11 får du frågan om sjuklön betalats ut för någon del av redovisad frånvaro.
Om det finns sjukfrånvarotimmar som innebär sjuklöneutbetalning (t ex första sjukdagen om karensavdraget är lägre än sjuklönen och även för alla sjukperioder mer än 1 dag) så svara JA här. 

12. Uppgifter om lönen

Ange vilket år lönen avser (kolla personalhistoriken)

Löneform berättar vi också & aktuella lönen när anställningen avslutas ska redovisas så det spelar ingen roll om lönen varit annorlunda t ex innan lönerevision. 

Andra skattepliktiga ersättningar - här ska du redovisa tillägg på lönen - det utöver t ex månadslönen

Förmåner - Redovisa skattepliktiga förmåner som t ex kostförmån, bilförmån, sjukvårdsförsäkringsförmån mm. 

Semesterersättning - här redovisas utbetalt semestertillägg eller annan semesterersättning inom anställningen (som inte är slutlön)

Slutlön / semesterersättning - denna redovisas sista anställningsmånaden under punkt 12 - månaden efter blir liksom inte valbar. Om t ex en anställd slutar i augusti och får slutlön i september finns ingen ruta i september och då kommer inte slutlönen med så det här brukar behöva kontrolleras.

Sjuklön - Här ska lagstadgad sjuklön redovisas - alltså första 14 dagarna. Så antalet timmar blir antalet timmar med sjuklön - glöm inte att karensavdraget minskar sjuklönen från 1 januari 2019 🤓

Andra ersättningar - Här kan t ex sjuklön dag 15-90 redovisas, föräldralön, lönetillägg och andra övriga ersättningar redovisas.


Stöter du på patrull - tveka inte på att fråga närmsta kollega 💜

warning Created with Sketch.